Materialen

In het voorjaar 2011 werd Academie-Renshof benaderd door Da Vinci penselen. De vraag was of het mogelijk zou zijn een artikel te maken voor het magazine INSPRIRATION.
Dit magazine wordt uitgegeven door 4 Art , een samenwerkingsverband van een veertigtal kunstenaars benodigdhedenzaken, waar ’t Oude Badhuis in Amsterdam bij aangesloten is.

Dit verzoek had een artikel tot gevolg waarin ” Het meisje met de parel” van Vermeer de hoofdrol kreeg. Aan de hand van verschillende stadia wordt het gebruik van penselen getoond. Het hoofdkantoor van Da Vinci in Neurenberg was over dit artikel erg te spreken, en verzochten Academie-Renshof om van deze foto’s gebruik te mogen maken voor hun catalogus voor 2012. Hieronder ziet u het resultaat. De foto’s zijn gebruikt in het deel voor olie- en acryl penselen. De catalogus wordt verspreid over meer dan 700 dealers in Europa, een geweldig compliment.

Hieronder volgt het artikel uit het magazine INSPRIRATION

Penselen

Het belangrijkste gereedschap van een schilder

Het maken van een schilderij vraagt om goede materialen en het penseel is het belangrijkste gereedschap dat de schilder nodig heeft. Oude meesters zoals Johannes Vermeer maakten zelf hun penselen, bonden staartharen van een marter aan een lang stokje en schilderden daarmee.
Hun penselen waren daardoor altijd rond of ovaal van vorm. In 1730 werd de metalen bus uitgevonden en ontstonden de eerste fabriekjes. Door de metalen bus werd het ook mogelijk om andere vormen van penselen te maken. Tegenwoordig koopt iedereen zijn penselen. Voor het maken van een goed schilderij moet bijvoorbeeld een Kolinsky-penseel aan een aantal eisen voldoen:

  • De haren moeten veerkrachtig zijn en direct in hun vorm terugspringen als ze van het doek worden gehaald.
  • De haren moeten een perfecte punt vormen.
  • De naadloze bus moet messing vernikkeld zijn.
  • De beukenhouten steel moet een grondlaag en minstens twee laklagen hebben om te voorkomen dat oplosmiddelen het hout aantasten.

Kolinsky
Ik gebruik al jaren bij voorkeur Da Vinci-penselen, omdat deze penselenfabrikant al drie generaties een zeer constante kwaliteit levert waar ik veel vertrouwen in heb en dat bovendien tegen een acceptabele prijs. Voor mij als fijnschilder zijn Kolinsky-penselen onontbeerlijk. Deze voldoen aan alle hierboven vermelde voorwaarden. Andere haarsoorten die worden gebruikt zijn varkens-, runder-, eekhoorn-, iltis- en marterhaar en filament. Varkenshaar is geschikt voor een vlotte manier van schilderen, de andere haarsoorten voor het fijnere werk. Filament kan zowel voor acryl als olieverf worden gebruikt. Tegenwoordig zijn er veel verschillende vormen, maar de belangrijkste zijn plat, kattentong, rond en waaier.

Tips

Een paar tips waardoor u langer plezier heeft van een Da Vinci-penseel:

  • Schilder nooit met de zijkant van het penseel, alleen met de top.
  • Schilder altijd met de vorm mee, ga niet duwen met een penseel.
  • Het penseel mag nooit meer dan voor de helft met verf geladen zijn.
  • Maak het penseel schoon met terpentine of reukloze oplosmiddelen, was na met zachte, vette zeep.

De speciale kernzeep van Da Vinci is hiervoor bij uitstek geschikt. Laat het penseel met de kop naar beneden drogen; handig hiervoor zijn de penseelwassers met spiraal.

Voor meer informatie
www.davinci-defet.com of www.wanrooy.nl

Voor alle duidelijkheid: Academie-Renshof verkoopt geen schildersmaterialen

Oud Holland olieverven

Academie-Renshof staat voor authentieke technieken. Vandaar dat er ook zoveel mogelijk met goede schildersmaterialen wordt gewerkt. Het maken van de oude krijtgronden doet Renshof zelf voor zijn eigen schilderijen. Helaas is het onmogelijk om deze traditionele gronden in de lessen te maken. Het kost ruimte, droogtijd en geeft veel stof.
De leerlingen krijgen hier echter wel een kennismaking mee tijdens de lessen. In de lessen wordt gewerkt op masoniet, met een algemeen verkrijgbare gesso grondering

De verfkeuze is duidelijk. Renshof prefereert verf die alleen maar bestaat uit pigment (het kleurbestanddeel) en olie (het bindmiddel wat de pigmentdelen aan elkaar en de ondergond lijmt). Omdat de verschillende pigmenten ook verschillende eigenschappen hebben worden er door veel fabrikanten stoffen toegevoegd om o.a. de strijkbaarheid en droogtijd van de verschillende kleuren naar elkaar toe te trekken. Oud Holland is het enige merk dat geen hulpstoffen toevoegt. Daarom blijven de kleuren altijd mooi, ook bij verschillende mengingen, en blijven de schilderijen (ook na jaren) in exact dezelfde kleur als ze geschilderd zijn.
Voor meer informatie: www.oldholland.com