Gerd vertelde aan het begin van de cursus dat ik na drie jaar les zelfstandig zou gaan werken. Dit kon ik mij niet voorstellen. Ik voelde het toen min of meer als, voor de leeuwen te worden geworpen,na drie jaar. Maar toch,na drie en een half jaar, ik had de mogelijkheid om langer door te gaan,had ik het gevoel, ik moet nu stoppen met les en zelf mijn weg en stijl vinden,ik kan het nu alleen. Ik heb de schilderlessen van Gerd als zeer zinvol ervaren, ook de opbouw van de lessen zijn zeer leerzaam in een ongedwongen sfeer. Ik heb veel geleerd over de manier waarop de schilderijen in de 17 de eeuw werden gemaakt. Hoe je kleuren moet mengen, eigenlijk alles wat van belang is en je moet weten om een goed schilderij te kunnen maken.
De uitgangssituatie van het schilderij waren de ronde vormen van de kandelaar, hierbij heb ik attributen gezocht die qua vorm en uitstraling bij de kandelaar passen. De vaas heeft een slingerende vorm om de hals die weer terug komt in de bamboe tak waar ik op een speelse wijze de bloem tussen heb gezet waarvan de kleur weer terug komt in het trommeltje.
Ook de bladeren van de takken die daarnaast staan hebben enigszins ronde vormen en de lichte strepen in de bladeren komen weer overeen met de kleur van de kaarsen. Van deze compositie heb ik een foto gemaakt als geheugensteun,om het op die manier op paneel te kunnen schilderen. Toen ik op een keer door Nijmegen reed en daar de oude huizen zag met mooie glas in lood ramen wist ik dat de compositie voor een dergelijk raam moest staan. Het schilderij moest een zekere rust uitstralen vandaar de boom en struiken in een nevelige situatie. In eerste instantie had ik een rechte tafel gedacht als voorgrond maar hier ben ik op terug gekomen omdat dit niet bij de oorspronkelijke vormen paste.
Tot slot heb ik de muren aan de zijkant van de ramen in een stijl geschilderd die paste bij het geheel.
Ariane Westerop