Lesinhoud

De lessen zijn voor iedereen toegankelijk. De cursus is geschikt voor beginners, maar ook voor gevorderden. Er wordt onderwezen in de schilderstechnieken uit de 17e eeuw. Veel aandacht wordt er gegeven aan de waarneming, de manier waarop wij kijken.

De lessen zijn opgebouwd volgens het systeem zoals dat in de eerste helft van de 19e eeuw werd toegepast op kunstacademies.
Het les programma is gericht op ambachtelijk werken en bestaat uit:

  • Tekenen en schilderen naar de waarneming van stillevens
  • Kopiëren van oude meesters
  • Dieren
  • Landschappen
  • Bloemen
  • Portret
  • Materiaalkennis
  • Kleurenleer
  • Lijnperspectief
  • Atmosferisch perspectief
  • Anatomie van mens en dier
  • Compositieleer

 

SCHILDERCURSUS: docent Gerd Renshof

Nijmegen: maandag en dinsdag   (wekelijks)

Utrecht: vrijdag (2 wekelijks)   en zaterdag  (maandelijks(

Zwolle: donderdag (2 wekelijks)    Borne: donderdag (2 wekelijks)

Een klein verhaaltje over de cursus, de kleuren zijn niet altijd optimaal van de schilderijen, maar kijk eens op www.gerdrenshof.com

 

Voorbereiding

Er wordt begonnen met tekenen naar de waarneming, waarbij het exact natekenen van voorwerpen het belangrijkste aspect is. Vervolgens wordt uitgebreid ingegaan op de ruimtewerking van de tekening. Hiervoor worden alle atmosferische perspectieven behandeld.

Opdracht 1 : het schilderen van een bot

De lessen worden vervolgt in olieverf. Er wordt in zwart-wit gewerkt. Dit om te leren licht/donker verhoudingen goed in te schatten, ongeacht de kleur van het voorwerp. Hierbij gaat het om een aantal schilderijen naar de waarneming.

Vorm in zwart-wit stadium
Na twee kleurlaagjes + zwart-wit

Opdracht 2: een kopie naar oude meester

De overstap wordt gemaakt naar kleur aan de hand van een kopie naar een oude meester zoals Pieter Claesz. In ieder geval een stilleven. Bij deze opdracht krijgt u inzicht in de kleuropbouw van de oude meesters, en waar je op kan letten bij een museumbezoek.

Geneviève Lumeij, vrij naar oude meesters, onderschildering, 30 x 40
Genevieve Lumeij, vrij naar oude meesters, 30 x 40

 

Opdracht 3: stilleven naar de waarneming

Naar aanleiding van deze kopie wordt er minstens één stilleven naar de waarneming geschilderd in kleur.

Jan Britsia, stilleven met brander, naar de waarneming, 40 x 55

 

Opdracht 4: portret

Na het stilleven volgt het portret. Een foto wordt gebruikt om de een portret te leren schilderen. U krijgt uitleg over de anatomie van het hoofd, van de ogen, neus en mond. Het portret wordt geschilderd in licht en donker om de toonwaarden te leren kennen. Vervolgens wordt het portret met kleur afgewerkt. Hierbij wordt geleerd welke kleuren voor een portret gebruikt kunnen worden. Dan volgt de overstap naar een portret naar eigen keuze.

Ellie Cashman, 40 x 30

 

Opdracht 5: een dier

Hierna volgt de overstap naar onderwerpen die om een snellere penseelvoering vragen. Het eerste onderwerp dat we dan schilderen zijn dieren.
Het schilderen van dieren, met name vachten, vraagt weer om een eigen penseelvoering. Bij het schilderen van dieren hoort ook uitleg over de anatomie, die feitelijk niet eens zo verschilt van onze eigen constitutie…

Ragdoll. Hannah Siepman 40 x 50
Christine van Oostrum, 30 x 40

 

Opdracht 6: landschap

Landschappen zijn prachtig om te maken, en vraagt ook weer om zijn eigen aanpak. Bij het schilderen van luchten en water worden dastechnieken (zachte overgangstechnieken)geleerd. Maar ook bomen, gras, rotsen en gebouwen worden uitgebreid behandeld. Vaak gebruiken we een impressionistische penseelvoering.

Cor Kuiper. Ratumse beek, 40 x 30
Geert van den Bogaart, vurige olie, 40 x 50

 

Opdracht 7: bloemen

Bloemen hebben hun eigen benaderingswijze nodig, met name de zachtheid van de bloemen vraagt om een bijzondere aanpak.

Niek Siebers, bergbloem, 30 x 20
Janet Nieuwland, 40 x 30

 

Opdracht 8: compositie

Als het hele les programma doorlopen is volgen de lessen in compositie.

In deze lessen wordt aandacht gegeven aan de gulden snede, aan evenwicht en psychologische uitwerking van vormen, onze kijkrichting en de betekenis ervan, de invloed van de fotocamera op het beeld etc. In totaal zijn er twaalf hoofdstukken die behandeld worden.

Naar aanleiding van de compositielessen wordt er op eigen kracht een schilderij ontworpen. Na het doorlopen traject van de diverse schilderstechnieken is de ondersteuning gericht op de ontwikkeling van het beeld en eigen ideeën. Ondersteuning van het ambachtelijke komt dan iets meer op de achtergrond te liggen omdat deze vaardigheden dan al aangeleerd zijn.

Voorbeelden hiervan ziet u bij de werken die gemaakt zijn naar aanleiding van de exposities in het Jeroen Bosch Art Centre en Orientalis

 

Bij leerlingen kunt u de resultaten zien van de cursusopbouw. Vrijwel alle leerlingen die op de website staan zijn begonnen bij Academie-Renshof of hebben voorheen een korte cursus elders gevolgd. De individuele begeleiding geeft geweldige resultaten. U hoeft dus geen schilderservaring te hebben om bij ons de lessen te kunnen volgen.

 

TEKENEN MET KLEURPOTLOOD: docent Leo Schilte

Nijmegen: donderdag

Vrijwel iedereen heeft als kind wel eens wat gedaan met kleurpotlood, maar het tijdens het opgroeien al gauw weer links laten liggen en vergeten. Dat is jammer, want met kleurpotlood kan zoveel meer dan alleen het inkleuren van vlakjes in een kleurboek. Je kan er erg realistisch mee werken.

Uiteraard zijn de materiaal kosten niet hoog bij kleurpotlood, er zijn geen droogtijden en er komen geen geuren vrij die allergische reacties kunnen oproepen.

De cursus omvat een aantal onderdelen:
– meer zien door beter kijken
– het tekenen van basisvormen
– meten is weten en beginselen van perspectief
– onderwerpkeuze, opbouw en compositie
– toon en kleur

Tijdens de cursus gaat u natuurlijk ook leren over de verschillende soorten kleurpotlood en papier en welke mogelijkheden het materiaal kent. U gaat aan de slag met een zelf gekozen onderwerp of een onderwerp in overleg.

koffer, kleurpotlood

oude theedoek, kleurpotlood
oude theedoek, kleurpotlood

 

CURSUS ALLA PRIMA PORTRET SCHILDEREN: docent Tobias Berman

Utrecht: donderdag      Nijmegen: vrijdag

In deze cursus leert u alla prima een portret schilderen. Alla prima schilderen betekent nat in nat, dat wil zeggen dat er vaak in slechts één zitting, een compleet portret geschilderd wordt. Bekende kunstenaars die in deze techniek werken zijn Richard Schmidt, Jeremy Lipking, etc. Het is een relatief nieuwe techniek, een relatief moeilijke techniek, maar erg effectief om goed, zonder angst en lekker vlot te leren schilderen. Het is een techniek die overal toepasbaar is, op elke onderwerpkeuze.

De cursus neemt de vorm aan van een inloopcursus. Beginners en gevorderden werken allemaal bij elkaar in dezelfde groep. Er wordt naar een levend model gewerkt. Tobias Berman geeft tijdens het schilderen aanwijzingen, en helpt iedereen onderweg. Het doen en lekker bezig zijn staan centraal. Er is plek voor 9 personen.

Er wordt begonnen met tekenen. Dit mag zowel in olieverf (monochroom), als met potlood op papier. Een eerste begrip van vorm, licht donker en een methode om de natuur nauwkeurig na te tekenen/schilderen is nodig, voor er wordt gewerkt met kleur.

Gevorderde gaan aan de slag met kleur. Nu ben je met alles tegelijk bezig, tekenen, vorm, licht donker, helderheid van kleur etc.

Tobias Berman -figuurstudie